Valentijnsdag 2019: van deze inhakers kreeg ik de kriebels

Valentijnsdag 2019: van deze inhakers kreeg ik de kriebels

Na weken van voorbereiding was het voor veel bedrijven gisteren ein-de-lijk zover: Valentijnsdag. Oh, oh, oh, spannend. Hoeveel likes krijgt die ene post waar jullie zelf zo hard om hebben gelachen, of waarvan het hele MarCom team dacht: dit gaat sowieso VIRAAL. Allianz publiceerde eerder deze week een onderzoek waaruit bleek dat 9 op 10(!) ondernemers Valentijn te commercieel vindt. Die overgebleven 9% kwam je gisteren tegen op social media.

Ik vroeg jullie de leukste en slechtste Valentijnsdag inhakers met mij te delen. En dat heb ik geweten. Vanuit alle online hoeken en gaten werd ik getagd. Helaas waren de écht goede inhakers op één hand te tellen (weloverwogen, niet inhaken om het inhaken, passend bij merk, gedacht aan huisstijl….)

De drie leukste inhakers (en waarom)

De jury, bestaande uit me, myself & I, mochten vijf hartjes verdelen per post. Hier komen ze!

HEMA – All you niet is love

Hartenscore: ❤️❤️❤️❤️

Waar: Facebook

HEMA weet altijd op een creatieve manier te verrassen. HOE VERZIN JE HET. Die vraag kun je beter stellen aan Martijn Konings, hij is namelijk de maker en bedenker van deze content. De social media posts van HEMA hebben altijd een duidelijke huisstijl (copy en beeld), en wijken nooit af van de kernwaarden van HEMA. Top. Niets meer aan doen.

Rabobank – betaalverzoek

Hartenscore: ❤️❤️

Waar: Facebook

Goede combinatie tussen gebruik maken van je eigen dienst (de Rabo Bankieren App) en het moment. De copy had wat mij betreft strakker gemogen, en ik ben benieuwd of dit bericht ook gesponsord is. Voor zo een oproep, valt het aantal reacties wel wat tegen. Ook is het formaat van de post niet ideaal, liever 1200×1200 pixels. Bespaar jezelf trouwens de moeite om de rest van de content van Rabobank te bekijken. Dan stuit je namelijk op een onsamenhangende Instagram Feed en een steeds wisselende tone-of-voice. Rabobank, hallo?!1! Hoe dan.

Rijkswaterstaat – Vluchtig contact

Hartenscore: ❤️❤️❤️

Waar: Twitter

Ok, eerlijk toegegeven: voordat ik op deze post werd gewezen, heb ik niet eerder een blik geworpen op het Twitter account van Rijkswaterstaat Verkeersinformatie. Of überhaupt sinds 2015 ingelogd op Twitter (sorry) Maar hier laten ze zien hoe je makkelijk content maakt die aansluit op het moment én ook nog eens past bij de dienst. Namelijk verkeersinformatie. De tone-of-voice en huisstijl van de content op Twitter is over het algemeen best losjes en informeel. Leuk! Goed voorbeeld hoe je met weinig budget of dure creatieve bureaus toch een leuke inhaker maakt. Ja, nice.

Van deze inhakers kreeg ik geen vlinders in mijn buik, maar buikpijn

De tranen sprongen in mijn ogen bij het zien van deze inhakers. Deze merken gooiden zonder gene hun merkwaarden overboord en wrongen zich in allerlei bochten om maar ‘iets te doen op deze dag’. En zo werkt het natuurlijk niet met inhakers.

Hudson’s Bay – De gratis tattoo

(Gebroken)hartenscore: 💔💔💔💔

Waar: Offline

Hudson’s Bay heb ik nooit zo begrepen. Tijdens de feestdagen viel er een folder op de mat die qua huisstijl meer weg had van een kruising tussen C&A x Van Haren dan een luxe modewarenhuis. Welk publiek dacht het warenhuis met deze tattoo-actie te trekken? En waarom? Zijn dit de mensen die vervolgens terugkomen om schoenen van €150 te kopen of willen deze meisjes gewoon lekker goedkoop een gezellig hartje op hun pols? Wil Hudsons’s Bay zich echt associeren met termen als: ‘supergaaf’, zoals BN De Stem kopt?

Citroën – ??? iets winnen

(Gebroken)hartenscore: 💔💔💔💔💔

Waar: Instagram stories en feed

Kijkend door mijn Instagram Stories, kwam ik dit tegen. Maar ook op de tijdlijn van Citroën Nederland staan deze pareltjes van (Valentijns)content. Het lijkt erop dat Citroën sowieso niet echt heeft nagedacht over een huisstijl, doelgroep of doelstelling voor hun social media kanalen. Op Instagram zie je een bonte verzameling van foto’s en video’s waar niets van een rode draad in te bekennen is. Waarom dit geen, ik herhaal: ECHT GEEN, goede inhaker is?

  1. The fuck moet ik als kijker hiermee? Het roept geen enkele emotie of actie op?
  2. Waarom plaatst Citroën dit, en niet een ander automerk? Dit had net zo goed Volvo of Skoda kunnen zijn (als je de auto in de afbeelding even vervangt voor een ander model)
  3. Huisstijl? Merkwaarden? Is dit werkelijk wat Citroën wilt uitstralen? Als ik dit vergelijk met bijvoorbeeld de tv-commercials of de website dan wijkt deze content enorm af.

Lidl – Preigezel

Gebroken)hartenscore: 💔💔💔

Waar: Facebook

Huh, Lidl? Had jullie designer een dagje vrij? Iemand zijn bril niet op? Huisstijl regels even vergeten? Wie de andere inhakers van Lidl kent, weet dat deze post afwijkt van de normale stijl. Jammer! Ik weet namelijk zeker dat Lidl iets leukers had kunnen bedenken wat beter aansluit bij het merk. Deze keer niet zoveel lof voor mijn favoriete superbuur.

Wil je meer lezen over social media inhakers? Lees dan ook deze blog. Weten hoe jij volgend jaar geen blauwtje loopt op Valentijnsdag? Klik dan even door naar mijn contactgegevens en pak je telefoon. Doei!

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.