Hoe RUMAG ons een lesje ‘inhaken op social media’​ geeft.

Hoe RUMAG ons een lesje ‘inhaken op social media’​ geeft.

Mocht je Lisa heten: nee, RUMAG haat je niet écht en ik ook niet. Behalve als je Lisa bent van First Dates uit de uitzending van 5 november. Dan gaan er nu honderden tweets over jou. Zoek maar even op #FirstDates. Op Twitter ja. Dat kanaal waarvan we denken dat het dood is. Maar onderschat de kracht van dit blauwe vogeltje niet.

Dit stuk schrijf ik as we speak om 20:45 op 5 november. Een kwartier na First Dates. Even een korte tijdlijn van deze avond👇🏼:

  • 19.25 – Start First Dates op NPO3
  • Tussen 19.55 en 20.15 – Date Lisa en Jaimy
  • 20.30 – Ruim 1900 tweets over #FirstDates waarvan meer dan de helft gaan over deze date from hell
  • 20.30 – Post van RUMAG op Instagram en Twitter met de bekende ‘Lisa’ quote
  • Update: een nachtje slapen later, om 07.30 – 13.000 likes en ruim 2000 reacties op Instagram [💪🏼😱!]

Ergens tussen 19.55 en 20.15 zien we hoe Lisa een HORRORDATE heeft. Want op mevrouw haar wensenlijstje stond een man met donker haar, een mooi gebit en geen grote neus. Tranen met tuiten in de wc ‘HIJ IS EEN GAMER’. Nou. Mocht je de aflevering nog niet gezien hebben, kijk ‘m dan hier even terug.

Maar deze blog gaat niet over Lisa en haar afkeer tegen kalende mannen of grote neuzen, maar over inhakers op social media. Dat ze er nog zijn en werken. Moet je het natuurlijk wel goed doen.

“Een goede inhaker is vliegensvlug. Schnell. Zoals rapper Donnie zou zeggen.🕶”

RUMAG post vaker over deze Lisa. Geen idee waarom RUMAG voor deze doorsnee Nederlandse naam gekozen heeft. (iemand van RUMAG, zeg het me?) De naam is herkenbaar onder de bijna 1 miljoen volgers van RUMAG op Instagram. Daar heb je succestippie numero uno voor je inhaker: herkenbaarheid. Ze zijn natuurlijk niet gek bij RUMAG. Tijdens deze aflevering van First Dates jeukten de handen van de creative copywriters om een quote te schrijven over deze Lisa. Een gouden idee natuurlijk. De succesformule in het kort:

First Dates = BNN = millenials = dezelfde doelgroep als RUMAG + Lisa = bekende naam volgers RUMAG = WINNEN OP SOCIAL

Dan heb je nog de snelheid van de post. Een inhaker post je snel. Zonder al te veel na te denken. Moet de post nog langs drie directieleden, de persafdeling en de brand manager? Reken maar dat je dan al te laat bent en minstens één ander bedrijf wél de ballen had om snel te reageren. Onverwachte inhakers zorgen voor een stijging van 1200% in het aantal retweets per volger. Even die snelle planga op je neus zetten dus.

Nog een laatste les uit deze vlotte inhaker van RUMAG: kies het juiste moment. Tijdens grote events als Sinterklaas, Koningsdag en kerst vliegen de inhakers je om de oren. Stel jezelf één simpele vraag: WAAROM?! Waarom wil je als pindakaas merk persé inhaken op Koningsdag? (dit verzin ik nu even voor het verhaal niet echt gebeurd volgens mij maar ja zou zomaar kunnen🤷🏻‍♀️) Niemand zit daar op te wachten. Choose your inhaakmoment wisely. Hoe onderbouw je deze rebelse beslissing naar je marketing manager? Gebruik dit model van Waardenburg en Mazerant. Of lees deze blog van Frankwatching over inhaken op het juiste moment.

Laatste update: 6 november 07:30

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.